UMJETNOST MLADIH I SAMOORGANIZACIJA: BIJENALE MLADIH (BEOGRAD)
Lokacija: SKD Prosvjeta – Centralna biblioteka
Termin: 15.5. 2024.
Trajanje: 18.00 – 20.00
Sudionici u razgovoru: Danilo Prnjat, Milan Đorđević, Tijana Cvetković, Tane Laketić, Anja Jocić, Jovana Stefanović, Anja Nedeljković, Viktor Cvejić, Adrijana Vukićević (Organizacijski tim Bijenala mladih), Martina Miholić (Salon Mladih, HDLU), Tena Bakšaj (Srpsko narodno vijeće)
Javni razgovor na temu samoorganizacije mladih u području kulture ima za cilj stvoriti prostor za dijalog i razmjenu iskustava mladih umjetnika iz Hrvatske i Srbije te upoznati publiku s nekim relevantnim praksama i primjerima u ovom području. Razgovor će pokušati otvoriti važna pitanja radnih uvjeta mladih umjetnika u regiji i razmotriti osnažujuće učinke njihovog regionalnog povezivanja, a posebno na relaciji Srbija – Hrvatska. Kako se udružujemo i mogu li zajedničkim radom stvoriti bolje uvjete rada mladih umjetnika?
Laura Amann
Laura Amann je kustosica i arhitektica koja živi i radi u Beču. Diplomirala je na de Appel Curatorial Programme u Amsterdamu i na Akademiji likovnih umjetnosti u Beču. Trenutno radi kao kustosica u Kunsthalle Wien, zajedno s kolektivom WHW. Amann je suosnivačica Significant Other, prostora za projekte i kustoske platforme koja istražuje sjecišta umjetnosti i arhitekture. Njezini recentniji projekti bave se temama ludila i pomračenja uma kao oblicima znanja te činom radosti, intime, želje i senzualnosti i načinima na koje oni stvaraju prostore za pobunu.
Una Gjerde
Una Mathiesen Gjerde (NO) (rođena 1993. u Trondheimu) producentica je, kritičarka, urednica i kustosica sa sjedištem u Oslu, Norveška. Magistrirala je povijest umjetnosti na Sveučilištu u Kopenhagenu i diplomirala kulturno poduzetništvo na Sveučilištu u Uppsali. Njezin kustoski interes usmjeren je na feminizam, biologiju, queer tematiku i vještice. Osim vlastite prakse, Mathiesen Gjerde je umjetnička urednica kulturnog online časopisa Subjekt i bivša voditeljica produkcije i administracije u Fotogallerietu u Oslu. Godine 2020. kurirala je izložbu SYKLUS koja je prvo bila izložena u Telemark Kunstsenteru, a kasnije, u manjem izdanju, na Coast Contemporary. Mathiesen Gjerde je suosnivačica Ergi.xyz, digitalne queer platforme za mlade umjetnike u nordijskoj regiji.
Michal Stolarik
Michal Stolarik (SK), rođen je 1988. godine i živi u Bratislavi, Slovačka. Neovisni je kustos, umjetnički kritičar i pisac o temama umjetnosti. Diplomirao je na Odsjeku za povijest vizualnih umjetnosti na Sveučilištu Komenskog u Bratislavi, posebno istražujući suvremenu umjetnost nakon 1989. Tijekom svoje karijere surađivao je s raznim galerijama i institucijama, uključujući Galeriju Jana Koniarka, Kunsthalle Bratislava, Galeriju Zahorian & Van Espen i druge. Stolárikovi kustoski poduhvati obuhvaćaju raznolike izložbe koje prikazuju radove kako novih, tako i etabliranih umjetnika, uglavnom iz zemalja srednje i istočne Europe. Radi unutar konteksta privatnih galerija, državnih institucija ili projektnih prostora u Slovačkoj, Češkoj, Italiji i Austriji, usmjeravajući se na širi spektar medija povezanih s temama proširenih oblika stvarnosti.
Mijoo Park
Mijoo Park je neovisna kustosica i istraživačica sa sjedištem u Seulu, Južna Koreja. Organizira diskurzivne platforme bul-teok i meddle melody u Koreji i vodila je RAT school of ART, samostalnu umjetničku školu (2014.-2021.). Njezina glavna kustoska praksa istražuje načine institucionalnosti i uloge različitih institucija za održive umjetničke prakse. Njezini kustoski projekti uključuju How Far, How Close (Aranya Art Center, Kina, 2023.-24.), Neither Dark Nor Black (Weekend, Seul, 2020.), Anyang Public Art Project (APAP6, Anyang / pomoćna kustosica, 2019.), Omni-presence (ONE AND J. +1, Seul, 2018.), i Wishy-washy Bodies (Centre A, Vancouver, 2017.) te radi kao pomoćna kustosica za grandmothers (Post Territory Ujeongguk, Seul, 2022.), Frequencies of Tradition (Guangdong Times Museum, Incheon Art Platform, Kadist San Francisco, 2020.-2021.). Sudjelovala je na 7. Međunarodnom tečaju za kustose na Gwangju Biennale (2016.), Salzburg Summer Academy (2017., Austrija), ARKO Creative Academy for Curator (2017.), Mountain School of Arts (MSA^, 2019., LA) i Young Curator Residency Program by Fundacion Sandretto Re Rebaudengo u Madridu (2023.).
Tjaša Pogačar
Tjaša Pogačar (SI) kustosica je, suosnivačica i glavna urednica Šuma, časopisa i platforme za umjetnost i teorijsku fikciju sa sjedištem u Ljubljani. Radila je s Muzejom suvremene umjetnosti Metelkova, Galerijom Škuc i Prostorom za projekte Aksioma u Ljubljani, kurirajući samostalne i grupne izložbe te surađujući uglavnom s mlađom generacijom umjetnika. U 2019./20. kurirala je dvije edicije IFCA – Međunarodnog festivala računalne umjetnosti u Mariboru, pod nazivom “Automatizirane ekologije” i “Kompleks infrastrukture: Izmijenjena Zemlja”, koje su se fokusirale na pitanja koja proizlaze iz isprepletanja tehnologije i planetarnih ekologija. Osim toga, Pogačar radi kao kustosica i producentica nove medijske umjetnosti u Institutu Projekt Atol u Ljubljani i kustosica je ISKRA DELTA – 34. Ljubljanskog grafičkog bijenala (2021.). U rujnu 2022. kurirala je ZONE1 na viennacontemporary u Kursalonu u Beču.
Jorge Van den Eynde
Jorge Van den Eynde Gray je kustos i urednik sa sjedištem u Madridu. Nakon završetka MFA studija iz kustoske prakse na Sveučilištu Goldsmiths u Londonu, uz podršku Kustoske stipendije Zaklade Botín, vratio se u Madrid 2020. godine. Ovdje je počeo raditi kao neovisan kustos i urednik, istovremeno obavljajući dužnost asocijativnog urednika u časopisu Concreta i kao voditelj projekta na FLORA International Flower Festivalu. Nedavno je kurirao Subplotters (Pradiauto, 2023.), seriju izložbi Meandro Merodeo (Nadie Nunca Nada No, 2022.) i Time’s Killing Arrow (ABM Confecciones, 2022.). Također je nedavno bio gost-urednik časopisa Concreta 21 (izdanje proljeće 2023.), istražujući fantastiku kao umjetničku metodologiju, te ožujkovo izdanje časopisa A*Desk, nazvano Among the Stars. Jorgeova kustoska praksa istražuje prožimanje binarnih kategorija poput prirode i kulture, magije i znanosti, tijela i tehnologije, ili usmenih i pisanih povijesti. Stoga, njegove kustoske avanture manifestiraju se u različitim oblicima, koristeći spekulativnu fikciju kao metodologiju za artikulaciju alternativnih imaginarija i budućnosti.
Natalija Paunić
Natalija Paunić je kustosica iz Beograda. Zanima je otkrivanje novih, intersekcijskih pristupa kuriranju i pisanju, kao i kako osobno utječe na profesionalno u našim životima, i obrnuto. Primarna područja njezinog interesa su feminizam, akceleracionizam, ekologija, otpad i luksuz. Natalija trenutno radi kao savetnik i kustos za novu kolekciju kompanije LUKOWA u Lucernu. Takodje, kao deo kolektiva, vodi virtualni, nomadski prostor pod nazivom Voždovačka galerija, koji djeluje kao odgovor na arhitekturu i kontekst različitih javnih i komunalnih prostora u Beogradu. Ranije je radila na pojedinim projektima i sajamskim prezentacijama galerije Eugster Belgrade u Beogradu, kao i projektima koji su bili dio programa na: Kunsthaus Dresden (2022.), Nacionalna galerija Sjeverne Makedonije u Skoplju (2022.), Confluence Institute for Innovation and Creative Strategies in Architecture (Pariz), Biennale Sessions (Venecija, 2022.), British Council i LUX Moving Image Foundation (2020.-2021.), Q21 u MuseumsQuartier (Beč, 2019.), Enclave Projects u Londonu (2016., 2017.), European Architecture Students Assembly (EASA) u Danskoj (2017.), Public School for Architecture Bruxelles (2017.), ICA u Londonu (u sklopu ICA Young, 2016.). Radila je kao medijatorica za documentu 14 u Kasselu (2017.). Neki od tekstova i intervjua koje je napisala nedavno su objavljeni u Spike Magazine, Mousse, Les Nouveaux Riches, između ostalih; te u sklopu nove knjige tekstova o vještičarenju, umjetnosti i feminizmu kroz praksu Šejle Kamerić (Mother is a bitch, Distanz publishing,Berlin). Stekla je formalno kustosko obrazovanje na Goldsmithsu, Sveučilište u Londonu 2017. godine, nakon magisterija arhitekture na Sveučilištu u Beogradu.
Domen Ograjenšek
Domen Ograjenšek je pisac, kritičar i kustos suvremene vizualne umjetnosti. Bio je bivši član uredničkog odbora časopisa ŠUM i njegovog istraživačkog kolektiva. Održavao je predavanja i seminare u umjetničkim institucijama poput Međunarodnog centra za grafičke umjetnosti (MGLC Ljubljana), Muzeja suvremene umjetnosti Metelkova (MSUM), Galerije Škuc, PhaseBook Prag, Nove Pošte i Međunarodnog festivala računalne umjetnosti (IFCA). Njegove recenzije i eseji objavljeni su u časopisima i online platformama poput PASSE-AVANT, Artalk, Blok Magazine, Fotograf Magazine, all-over Magazine, Maska Magazine, ŠUM Journal, Borec Journal, Tribuna i Radio Študent. Kurirao je izložbe u Muzeju Ludilo Trate, SCCA-Ljubljana, Aksioma prostoru za projekte, Muzeju suvremene umjetnosti Metelkova (kao član kolektiva Neteorit), Centru za suvremenu umjetnost u Celju (Likovni salon) i Galeriji Škuc. Baziran je u Beču.
Bruno Mokross
Bruno Mokross radi kao umjetnik, kustos i programer softvera u Beču. Vodi nezavisni izložbeni prostor Pech i jedan je od osnivača i glavnih organizatora Independent Space Indexa, mreže i istoimenog festivala bečkih projektnih prostora.
Lisa Jäger
Lisa Jäger radi kao vizualna umjetnica i kustosica na temama brige, interspecifične koegzistencije i održivosti u različitim medijima. U svojoj umjetničkoj i kustoskoj praksi propituje socio-ekonomske, ekološke i rodno-specifične norme te istražuje granice performativnosti prostora, tijela i diskursa. Jäger je studirala na Akademiji likovnih umjetnosti u Beču, na HFBK Hamburgu i na Sveučilištu Friedrich-Alexander u Erlangenu-Nürnbergu. Njezina djela izlagana su u Beču (AT), Baselu (CH), Berlinu (DE), Bruxellesu (BE) i Kopenhagenu (DK), među ostalim. Od 2019. godine radi kao umjetnička direktorica galerije WAF i suosnivačica je projekata Die Feldversuche i One Mess Gallery Vienna, gdje kustosira i podupire pluralističke koncepte.
Adomas Narkevičius
Adomas Narkevičius je litvanski kustos i povjesničar umjetnosti, trenutno zaposlen kao kustos u Cell Project Space u Londonu. Zanima ga nelinearni aspekt povijesnog vremena, kao i tijelo, seksualnost i granice reprezentacije. Njegova istraživanja usmjerena su na pojam umjetničkog djela izvanvremenske prirode kako bi se ponovno razmotrilo “zaostajanje” umjetnosti iz poratnog razdoblja na Baltiku i šire. Između 2016. i 2019. Adomas Narkevičius obavljao je funkciju kustosa u Centru za umjetnost, rezidencije i obrazovanje Rupert, vodeći Alternativni obrazovni program (2017.-19.), sukurirajući programe Javni i Rezidencije (2018.-19.), te pokrenuvši Rupert’s Reading Room (2016.) i Live Art (2017.) programe. Godine 2020. njegov MA diplomski rad naslovljen “Defiant Bodies: Untimely Art in the Baltics Under Soviet Rule” na UCL-u u Londonu dobio je Oxford Art Journal Prize.