TEMPORALNOSTI U KUSTOSKIM PRAKSAMA, večer predavanja
Lokacija: Meštrovićev paviljon / Klub HDLU
Termin: 18.5.2024.
Trajanje: 17:00 – 21:00
Sudjeluju: Laura Amann (AT), Bruno Morkross (AT), Lisa Jäger (AT), Jorge Van den Eynde (ES), Adomas Narkevičius (GB), Domen Ograjenšek (SL)
Moderatori: Lovro Japundžić i Jelena Šimundić Bendić
[Program se održava na engleskom jeziku.]
Tematska večer predavanja nadovezuje se na centralnu temu 37. salona mladih koja je vezana uz propitivanje naučene percepcije i osjećanja vremena. Pozvani međunarodni kustosi i kustosice kroz primjere vlastitih izložbenih i teorijskih praksi predstavljaju različite strategije istraživanja i zamišljanja alternativnih pojmova vremena.
Raspored:
17:00-17:10
Lovro Japundžić i Jelena Šimundić Bendić: Uvod
17:10-17:50
Jorge Van den Eynde: Burrowing Fantastic Timelines
17:50-18:30
Domen Ograjenšek: Temporalities of Failure: The Spectral Diagrammatism of Jožef Mislej
18:30-19:10
Adomas Narkevičius; Neither Belated, nor Anachronistic: Virgilijus Šonta Non-Normative Photographic Worlds / Untimeliness as a Common Maquette for Recent ‘Eastern’ European Art Histories?
/PAUZA/
19:30-20:10
Laura Amann: Disobedient Desires
20:10-20:50
Lisa Jäger i Bruno Mokross: Between Personal and Professional Timelines
Više o programu:
Jorge Van den Eynde: Burrowing Fantastic Timelines
Istražujući potencijal fantazije kao kustoske i umjetničke strategije kako bi se iskusile različite dimenzije dubokog vremena, ovaj će razgovor predstaviti nekoliko projekata u kojima fantazija propitkuje alternativne pojmove vremena, primjerice, film Tassili (2023.) umjetnice Lydije Ourahmane te izdanje Bergen Assemblyja iz 2022. kustosice Yasmine d’O.
Domen Ograjenšek: Temporalities of Failure: The Spectral Diagrammatism of Jožef Mislej
Predavanje istražuje kompleksne vremenske okvire neuspjeha i njihov utjecaj na dijakronijsku misao. Fokusirajući se na život i djelo Jožefa Petera Alkantare Misleja, usamljene figure slovenske filozofske tradicije, predavanje se bavi spekulativnim metodama
dijagramatizma, označavanja i vektorske slike.
Adomas Narkevičius: Neither Belated, nor Anachronistic: Virgilijus Šonta Non-Normative Photographic Worlds / Untimeliness as a Common Maquette for Recent “Eastern” European Art Histories?
Predavanje o nedavno “otkrivenom” nenormativnom, homoerotičnom segmentu arhive pokojnog litavskog fotografa Virgilijusa Šonte (1952.-1992.) koristeći zastarjeli nietzscheanski koncept neblagovremenosti. Adomas Narkevičius ovaj koncept koristi kao
umjetničko-povijesno sredstvo za obračunavanje s neprepoznatim i neistraženim umjetničkim djelima ili onima koja su na neki drugi način neusklađena sa svojom prošlošću i/ili sadašnjošću.
Lisa Jäger i Bruno Mokross: Between Personal and Professional Timelines
Razgovor o specifičnostima bečke nezavisne scene polazi od isprepletenih vremenskih okvira kustoske i umjetničke prakse Bruna Mokrossa i Lise Jäger. Oboje trenutno borave u Beču gdje vode nezavisne umjetničke prostore. Njihova profesionalna iskustva poslužit će kao polazište za raspravu o rutinama, vremenskim okvirima i ograničenjima projektnih prostora te njihovom pozicioniranju unutar postojeće gradske infrastrukture.
Laura Amann: Disobedient Desires
Neka promišljanja o tome kako želja, intimnost, seksualnost i senzualnost mogu biti i oblici znanja i mjesta za neposlušnost unutar kulturnih praksi i svijeta u cjelini. Slijedeći figure i mislioce kao što su Modesta Sapienze Goliarde, Audre Lorde, Kathy Acker ili Adrienne Maree Brown, Amann promišlja o idejama kao što su aktivizam užitka, moć erotskog, kao i vulgarne dimenzije utopijskog razmišljanja o vlastitoj kustoskoj praksi.
BIOGRAFIJE:
Jorge Van den Eynde Gray kustos je i urednik iz Madrida. Nakon magisterija iz kustoskih studija na Goldsmiths University u Londonu, zahvaljujući kustoskoj stipendiji Zaklade Botín, u Madrid se vraća 2020. godine. Ovdje je počeo raditi kao slobodni kustos i urednik, te kao pomoćni urednik časopisa Concreta i voditelj projekata na FLORA International Flower Festivalu. Njegovi noviji kustoski projekti uključuju Subplotters (Pradiauto, 2023.), ciklus izložbi Meandro Merodeo (Nadie Nunca Nada No, 2022.) i Time’s Killing Arrow (ABM Confecciones, 2022.). Nedavno je bio gostujući urednik časopisa Concrete 21 (izdanje proljeće 2023.), gdje se bavio fantazijom kao umjetničkom metodologijom, te časopisa A *Desk, izdanje iz ožujka 2022. pod nazivom Among the Stars. Jorgeova kustoska praksa istražuje prožimanje binarnih kategorija poput prirode i kulture, magije i znanosti, tijela i tehnologije ili usmene i pisane povijesti. Stoga se njegove kustoske pustolovine manifestiraju u različitim oblicima, a služe se spekulativnom fikcijom kao metodologijom za artikulaciju alternativnih imaginacija i budućnosti.
Domen Ograjenšek je pisac, kritičar i kustos na području suvremene likovne umjetnosti. Bivši je član uredništva časopisa ŠUM i njegovog istraživačkog kolektiva. Održavao je predavanja i seminare u umjetničkim institucijama poput Međunarodnog centra za grafičku umjetnost (MGLC Ljubljana), Muzeja suvremene umjetnosti Metelkova (MSUM), Galerije Škuc, PhaseBooka u Pragu, Nove pošte i Međunarodnog festivala računalne umjetnosti (IFCA). Njegove recenzije i eseji objavljivani su u časopisima i na internetskim platformama kao što su PASSE-AVANT, Artalk, Blok Magazine, Fotograf Magazine, all-over Magazine, etc. Magazine, Maska Magazine, časopis ŠUM, časopis Borec, Tribuna i Radio Študent. Kurirao je izložbe u Muzeju norosti Trate, SCCA-Ljubljana, projektnom prostoru Aksioma, Muzeju suvremene umjetnosti Metelkova (kao član kolektiva Neteorit), Centru za suvremenu umjetnost Celje (Likovni salon) i Galeriji Škuc. Živi u Beču.
Adomas Narkevičius je litvanski kustos i povjesničar umjetnosti koji trenutno radi kao kustos u Cell Project Spaceu u Londonu. Zanimaju ga nelinearni aspekti povijesnog vremena, kao i tijelo, seksualnost i granice reprezentacije. Njegova istraživanja usmjerena su na pojam neblagovremenog umjetničkog djela u svrhu preispitivanja “zakašnjelosti” poslijeratne umjetnosti na Baltiku i šire. U razdoblju od 2016. do 2019. godine Adomas Narkevičius obnašao je funkciju kustosa u Rupert centru za umjetnost, rezidencije i obrazovanje, vodio je Program alternativnog obrazovanja (2017.-2019.), bio je jedan od kustosa programa Public
and Residencies (2018.-2019.) i pokrenuo je programe Rupert’s Reading Room (2016.) i Live Art (2017.). Godine 2020. njegova magistarska disertacija pod nazivom “Defiant Bodies: Untimely Art in the Baltics Under Soviet Rule” na UCL-u u Londonu osvojila je nagradu Oxford Art Journal Prize.
Lisa Jäger je vizualna umjetnica i kustosica, a bavi se temama skrbi, međuvrsnog suživota i održivosti kroz različite medije. U svojoj umjetničkoj i kustoskoj praksi propituje društveno-ekonomske, ekološke i rodno specifične norme te istražuje rubne zone performativnosti prostora, tijela i diskursa. Jäger je studirala na Akademiji likovnih umjetnosti u Beču, na HFBK u Hamburgu i Sveučilištu Friedrich-Alexander Erlangen-Nürnberg. Neki od gradova u kojima je izlagala su Beč (AT), Basel (CH), Berlin (DE), Bruxelles (BE) i Kopenhagen (DK). Od 2019. umjetnička je ravnateljica Galerije WAF i suosnivačica projekata Die Feldversuche
i One Mess Gallery Vienna, gdje kurira i posreduje u pluralističkim konceptima.
Bruno Mokross radi kao umjetnik, kustos i programer u Beču. Vodi nezavisni izložbeni prostor Pech i jedan je od osnivača i glavnih organizatora Independent Space Indexa, mreže i istoimenog festivala bečkih projektnih prostora.
Laura Amann kustosica je i arhitektica koja živi i radi u Beču. Diplomirala je na kustoskom programu de Appel u Amsterdamu i Akademiji likovnih umjetnosti u Beču. Trenutno radi kao kustosica u Kunsthalle Wien zajedno s WHW kolektivom. Amann je suosnivačica projekta Significant Other, projektnog prostora i kustoske platforme koja istražuje sjecišta umjetnosti i arhitekture. Njezini noviji projekti bave se temama ludila i bezumlja kao oblika znanja te radošću, intimnošću, željom i senzualnošću, ali i proučavaju načine na koje takvo djelovanje otvara prostore neposlušnosti.